Thursday 9 May 2013

I sangat sedih

Hari ni, I terfikir nak luahkan kat diary I ni pasal 3 adik-beradik di Aeon Big baru-baru ni. 

Balik je dari kerja, adik I yang merupakan staff di Aeon Big, share la pengalaman die mase pagi tu keje. Die cerita pun mate berair. Ade satu staff yang merupakan kawan adik I ternampak ade 3 budak yang mencurigakan, yang paling besar bawa beg sekolah dan yang 2 lagi tolong ambil barang untuk dimasukkan ke dalam beg yang dibawa oleh abang mereka. Dari susuk tubuh, si abang lebih kurang darjah 4. Tuhan itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, kebetulan yang ternampak itu merupakan jiran yang duduk di kawasan tempat tinggal adik-beradik itu. Dia tahu bahawa adik-beradik itu dari keluarga yang susah, mereka baru sahaja kehilangan adik bungsu mereka baru-baru ini, ibu mereka surirumah dan ayah mereka pula hanye bekerja sebagai pemandu bas. 

Staff berjumpe adik itu dan bertanye dengan baik, boleh akak tengok ape dalam beg adik. dengan muke takut, si abang cakap boleh. Selepas dapat tengok beg yang dibawa. Tersentuh rase hati, bile barang yang dicuri hanyala kaler pensil yang kecil, peralatan tulis, buku tulis, kertas, pen dan pensil. Kesemuanye dengan harge yang paling murah dan xade jename pun. Maksudnye, mereka hanye mahukan sesuatu yang just bole pakai pun dah ok. Bile ditanye, mereka hanye diam. Staff terpakse memberitahu pengurus.

Ape yang I tahu, dari cerita adik I sebelum ni, Pegurus tu sangat garang. Tapi, yang peliknye, Pengurus tu terus cakap, "Takpe adik, biar pakcik bayar. Lain kali jgn buat mcm ni lagi. Kalau nak ape2 cakap ngan Mak Ayah ye." 

Bile ditanye datang naik ape, mereka jawab yang mereka jalan kaki. Sedangkan I yg duduk berdekatan pun naik kereta, budak2 ni boleh jalan dari bukit kemuning ke situ. Kesian sangat budak2 ni. Pihak pengurusan menghubungi ibubape mereka, tak lame tu ibubape mereka pun datang untuk ambil mereka. 

I percaye, pengalaman kanak-kanak itu pasti akan menjadi sumber kejayaan mereka kelak. Mereka terpakse berbuat demikian kerane mereka mahu berjaya. I doakan agar adik-adik itu akan berusaha dengan cara yang betul dan berjaya di dunia dan akhirat. Percayelah adik, Tuhan sentiase bersame orang yang sabar. Bayaran sabar itu adelah kemanisan hidup. Semakin besar dugaan yang Dia berikan, semakin besar nikmat yang akan kite dapat. Insyaallah. Untuk I juga untuk mengimprove diri ini.  

Picasa


No comments:

Post a Comment